Banner DGT 2017


Klunderloa

Gepubliceerd op 20 februari 2017 | door Susanne Mars

0

Stagiaire Anna Huiting in de Grunneger wereld

Een interview

Wat ga je doen binnen het BGTC/Huis van de Groninger cultuur?
In opdracht van het BGTC/Huis van de Groninger cultuur ga ik aan de slag met het herzien van de Grunneger Leskist. Hierbij ga ik kijken of de leskist nog aansluit bij de huidige manier van lesgeven en bij de wensen en behoeften van docenten als het gaat om Gronings leren op school. Het onderzoek zal worden gedaan met enquêtes en interviews met scholen die ervaring hebben met deze leskist en de website Klunderloa.

Waar moet dat toe leiden? Met andere woorden: wat gaan de lagere schoolkinderen hier straks van merken?
De uitkomsten hiervan zullen leiden tot een plan voor de toekomst om de leskist te verbeteren en te verjongen. Hierdoor hebben kinderen aantrekkelijk lesmateriaal tijdens projectweken en dergelijke. Daarmee willen we kinderen  op een speelse en gepaste manier laten kennis maken met het Gronings. Wat daarbij erg belangrijk is, is het positief benaderen van de Groningse identiteit.

Je spreekt vloeiend Gronings, hoe komt dat?
Ik ben van huis uit Gronings opgevoed. Binnen ons gezin spreken we dagelijks Gronings met elkaar.

Kinderen  op een speelse en gepaste manier laten kennis maken met het Gronings.

We zagen op de site van het BGTC een foto met een graffiti met het woord “kloede”(= kluit) er op. Wat is de achtergrond er van? En ben je een echte taalactivist?
De graffiti was een zogenaamd scheldwoord die een vriendin en ik vroeger voor elkaar hadden. Uit een vorm van gekkigheid hebben we dat woord op de muur gespoten, maar verder noem ik mijzelf geen taalactivist. Ik vind het wel belangrijk dat iedereen gewaardeerd en gelijk behandeld wordt, ook al spreekt iemand een andere taal. Taal is het voornaamste uitdrukkingsmiddel van de mens en ik vind het belangrijk dat iedereen daarbij zijn moedertaal kan gebruiken zonder schaamte. (‘Kloede’ werd ingezonden bij de rubriek ‘Oog veur toal‘ red.)

Wordt er in 2117 door schoolkinderen nog Gronings gesproken?
Het Gronings heeft nog een toekomst als kinderen de meerwaarde van het Gronings in kunnen zien. Dit zou kunnen als kinderen zich bewust zijn van hun directe omgeving en van hun locale identiteit en zien welke rol het Gronings daarbij speelt.

Share on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someoneShare on LinkedInShare on Google+Pin on Pinterest

Tags: , , , , , ,



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

3 + vijftien =

Terug naar boven ↑